Nieuws
U bent hier: Home / Nieuws / e-tip 2020-52: Verduidelijking extra steunmaatregelen door lockdown

e-tip 2020-52: Verduidelijking extra steunmaatregelen door lockdown

Het kabinet heeft duidelijkheid gegeven omtrent een aantal extra financiële maatregelen die als gevolg van de strenge lockdown zijn opgesteld. We zetten de belangrijkste op een rij.

Reiskostenvergoeding verlengd

Werknemers die thuiswerken vanwege corona, kunnen in ieder geval tot 1 februari 2021 een vaste onbelaste reiskostenvergoeding blijven ontvangen. Dit ondanks het feit dat de werknemer vanwege het thuiswerk geen reiskosten maakt. Deze regeling zou eigenlijk per 1 januari 2021 stoppen.

Let op! Voorwaarde is ook nu dat de reiskostenvergoeding al vóór 13 maart 2020 was toegekend. Het kabinet bekijkt in januari hoe het na 1 februari 2021 met onbelaste reiskostenvergoedingen omgaat.

Omvang voorraadvergoeding

Winkeliers die door de lockdown verplicht gesloten zijn en hierdoor met een onverkoopbare voorraad zitten opgescheept, krijgen hiervoor compensatie. Voorwaarde is dat er een minimaal omzetverlies van 30% moet zijn. De minimale compensatie bedraagt 2,8% van het omzetverlies. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 20.160.

De tegemoetkoming is onbelast voor de winstbelasting, komt bovenop de TVL en wordt vanaf half januari 2021 uitbetaald.

Uitstel aflossen Tozo-leningen

Ondernemers die in het kader van de Tozo een lening hebben afgesloten voor bedrijfskapitaal, hoeven die pas vanaf 1 juli 2021 af te lossen. Dit is zes maanden later dan oorspronkelijk gepland. In die zes maanden wordt ook geen rente opgebouwd. Daarnaast wordt de aflossingstermijn met een half jaar verlengd naar 3,5 jaar.

Uitstel belasting gehad? Vraag een overzicht aan

Vanwege de coronacrisis hebben ondernemers de mogelijkheid om uitstel van betaling van belastingschulden aan te vragen tot 1 april 2021. Uitstel is al sinds het begin van de coronacrisis in maart van 2020 mogelijk, reden waarom de mogelijkheden worden verruimd om een overzicht van deze schulden op te vragen.

Een overzicht van belastingschulden kon al worden verkregen via de Belastingtelefoon en via de Helpdesk voor intermediairs. Via deze kanalen heeft een ondernemer het overzicht binnen twee dagen in huis via zijn Berichtenbox.

De Belastingdienst heeft vanwege de coronacrisis ook een tweetal andere mogelijkheden opengesteld. Dit betreft een speciaal telefoonnummer (0800-0230107) en een speciaal e-mailadres (schuldoverzicht_bijzonder_uitstel@belastingdienst.nl).

Het telefoonnummer is 24/7 bereikbaar. Het e-mailadres is bedoeld voor adviseurs die voor meerdere cliënten tegelijk een overzicht willen opvragen. Deze overzichten ontvangt men binnen tien dagen per gewone post.

Bron: site SRA